Segara Rupek, A Temple At The West End of Bali


Few times ago, i was visiting a temple located at the west end of Bali island called Segara Rupek Temple. For who was raised outside of Bali, the name of Segara Rupek are something unfamiliar. Even though since last few years I have visited many famous temples in Bali, even the one that located in Nusapenida island, Segara Rupek is a new one for me.
the island of Java, a view from the road to Segara Rupek
Segara Rupek temple located in Gerokgak District, Buleleng Regency. It was inside West Bali National Park (TNBB) area, it was coincidence that sometime ago I have visited the Park for the first time with a Cambodian group. That’s how i realized that Segara Rupek is more far than Gilimanuk from Denpasar. Besides located in ring I of TNBB which is  protected forest, therefore the road are not paved (about ½-1 hour from the main road to reach the temple), Segara Rupek also the closest point on Bali from Java island. That’s why from the road to Segara Rupek temple we can see Java island with naked eyes.

It is said that in the history Segara Rupek meaning is created from a narrow sea separating the island of Java and Bali islands by Dang Hyang Sidhimantra. The goal is to maintain the sanctity of Bali from the threat of excessive migration in addition to suppress crime.


Pura Segara Rupek, ujung barat pulau Bali

Beberapa waktu yang lalu karena tugas saya mengunjungi sebuah pura yang berada di ujung barat pulau Bali, Pura Segara Rupek. Bagi saya yang besar di luar pulau Bali nama pura Segara Rupek baru pertama kali ini saya dengar. Meskipun sejak beberapa tahun lalu saya sudah mulai mengunjungi beberapa pura yang cukup terkenal di Bali bahkan yang berada di pulau Nusapenida namun pura Segara Rupek belum pernah saya temui sebelumnya.
Pura Segara Rupek ini terletak di Kecamatan Gerokgak, Kabupaten Buleleng. Ia masuk dalam kawasan Taman Nasional Bali Barat (TNBB), secara kebetulan pula beberapa waktu sebelumnya saya untuk pertama kalinya mengunjungi TNBB bersama sebuah rombongan dari Kamboja. Dari sini saya mengetahui jarak tempuh menuju Segara Rupek lebih jauh dari Gilimanuk. Selain karena ia terletak di dalam ring I kawasan TNBB yang berupa hutan lindung sehingga tidak ada jalan aspal (butuh waktu sekitar ½-1jam dari jalan raya), Segara Rupek juga rupanya merupakan titik terdekat di Bali dari pulau Jawa. Oleh sebab itulah dari jalan menuju Segara Rupek kita akan dapat melihat pulau Jawa dengan jelas.

Konon dalam sejarahnya Segara Rupek yang berarti Lautan Sempit ini tercipta dari pemisahan pulau Jawa dan pulau Bali oleh Dang Hyang Sidhimantra. Tujuannya untuk menjaga kesucian Bali dari ancaman migrasi penduduk yang berlebihan disamping untuk menekan tindak kriminalitas.

Comments

Popular posts from this blog

Hello old friends

Devilito

Tirta Yatra ke Blambangan dan Lumajang